צילומים אווירים מה עדיף, מסוק או רחפן?

אחרי ששוק הרחפנים כבש את העולם ומתחיל למלא לנו את השמיים ואחרי שהבנו שניתן לעשות צילומים מרהיבים מרחפנים, הלכנו לבדוק מה עדיף צילום ממסוק או מרחפן

1. מחיר.
מסוקים הם יקרים. טוב, זה ברור, אבל זו לא רק שאלה של כמה אנחנו משלמים אלא על מה אנחנו משלמים כל כך הרבה.
השכרת מסוק לשעה תעלה לנו כמה אלפי שקלים. לשעה! בתוך המחיר הזה הרבה הולך לדלק, תחזוקת כלי הטייס והטייס, אבל חלק ניכר מהמחיר הולך לביטוחים למיניהם. נוסף על כך, כשאנחנו שוכרים מסוק לשעה אנחנו מתחילים לשלם החל מהרגע שהניעו את המסוק בשדה התעופה ועד הרגע שמדמימים אותו. כך שאם אנחנו רוצים מסוק למשימת צילום שלא נמצאת בדיוק ליד השדה – אנחנו נשלם הרבה מאד רק על ההגעה אל היעד והחזרה ממנו. השכרת תושבת מצלמה מיוחדת תקפיץ מחיר התענוג לעוד כמה אלפי שקלים ליום.

2. רחפנים מגיעים למקומות שמסוקים לא יכולים.
נכון, ישנם כמה מקומות שהם עדיין מחוזם הבלעדי של מסוקים ומטוסים. למשל מקומות עם מזג אוויר קשה יותר, גבהים ומרחקים גדולים, אבל מבחינת נגישות – ידם של הרחפנים בהחלט על העליונה. רחפנים מסוגים לשייט בגובה נמוך יותר, קרוב לעצים, בין העצים, מתחת לגשרים, קרוב לבניינים ואפילו לאנשים.

3. אין בעיה לעשות שוב ושוב את אותו הצילום.
ברחפנים אין בעיה לשוב על הצילום מיד אחרי שסיימנו נסיון אחד. המפעיל פשוט לוקח את הרחפן לנקודת ההתחלה ומנסה בשנית. התקשורת עם הרחפן קלה מאד והצלם או הבמאי יכולים לראות את הצילום ולהדריך את המפעיל אם הם לא בעצמם מפעילים את הרחפן.
במסוקים הדבר מורכב הרבה יותר. גם אם הבמאי או הצלם נמצא על המסוק ורואה הכל או שהתקשורת איתו ברורה ופשוטה, למסוקים הרבה יותר קשה להסתובב ולשוב על עקבותיהם. תזכרו שבמסוקים אתם משלמים פר-שעה ולכן כל שוט נוסף שכולל היערכות והגעה לנקודת המוצא הוא כסף כסף כסף. רחפנים אפשר תמיד להחזיר לקרקע, כמעט לכל נקודה, להחליף בטריה או כרטיס למצלמה ולנסות שוב בעוד שאם למסוק מתחיל להיגמר הדלק – זה סוף יום הצילומים.

4. ואפרופו דלק.
לתדלק מסוק זה עסק יקר מאד ומורכב מאד. אי אפשר פשוט להכנס לתחנת דלק ולבקש מיכל מלא. מסוק צריך לנחות באיזור מיועד לנחיתת מסוקים. יש צורך בדלק סילוני שנבדק בתנאים מחמירים ויש להקפיד על כללי בטיחות מחמירים. פתאום להחליף בטריה נשמע ממש פשוט.

5. קשה למצוא מסוקים.
בואו נודה בזה, זה לא דבר פשוט לתאם צילום ממסוק. אין הרבה חברות בשוק שמתעסקות בזה, אין הרבה טייסים מיומנים בזה, אין הרבה מקומות שמשתלם לעשות בהם את זה ובקיצור – זו הפקה מאד לא פשוטה. להקים עסק של צילומי אוויר או כל עסק מסוקים הוא תהליך בירוקרטי כל כך קשה ומורכב. זה לבדו יכול להסביר את מיעוט העסקים האלו בישראל. תוסיפו לזה את הקושי להשיג טייסים מיומנים, המחיר שממש לא שווה לכל נפש שמצמצם את השוק הפוטנציאלי ותקבלו מספר מאד קטן של מפעילים שקשה יהיה לתאם איתם את התאריך שאתם רוצים. אותם המפעילים גם בד"כ נותנים שירותים של טיסות מנהלים ופנאי, חתונות ועוד ככה שמעט המסוקים בארץ כבר מועסקים רוב הזמן בדברים שלא קשורים לצילום בכלל. רחפנים, לעומת זאת, ניתן לתאם בטלפון אחד, מקסימום שניים.
למען ההגינות, ישנם מקרים שבהם עדיין נעדיף לקחת מסוקים. למשל במקרים שבהם יש לנו ציוד מצלמה כבד במיוחד או שאנחנו רוצים להגיע למחוזות מאד רחוקים ובלתי נגישים שהם מעבר לטווח הטיסה של רחפנים. אך כמו שזה נראה עכשיו, למעט כמה משימות צילום חריגות וגדולות במיוחד – רחפנים מציבים יתרון חד משמעי.